"NE QUID NIMIS" ♥ Lagom är bäst (bara inte för mycket)

GI SNEJKYMITTIMATEN

 

GI, betyder glykemiskt index, som förenklat visar hur lång tid det tar för din kropp att bryta ner ett livsmedel. Detta är till stor hjälp för diabetiker men oxå för dig som vill leva hälsosamt. Du orkar mera & minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Äter du mat med lågt GI värde som tar längre tid för kroppen att bryta ner får du en längre mättnadskänsla & blir inte så lätt sugen. Blodsockret åker inte berg & dalbana & insulinet som binder fett hålls i shack. Har du färre kolhydrater i kroppen används det lagrade fettet som bränsle i stället.

Själv kom jag i kontakt med denna GI metod första gången när min svärdotter började med det. Hon hade fått sin son & ville gå ner i vikt. Hon kände att detta var något hon ville testa eftersom hon inte ville banta rakt av. Jag blev intresserad eftersom hon fick äta så mycket gott & ändå gå ner i vikt, visserligen med hjälp av motion.

Lite tips:

Ät regelbundet, typ var fjärde timma.

Frukost är VIKTIGT.

Kombinera GI med motion

Rosta morgonmackan, då sänks GI värdet något.

Lite citron eller lime på maten gör att GI värdet blir lägre på grund av syran.

Krydda din mat – Starka kryddor ökar kroppens värmeproduktion & förbränning.

Ät mellanmål.

Som sagt man får äta en massa gott….

Men släng ut……Halvfabrikat, lightprodukter, chips, margarin, bullar, kakor, godis, snabbmakaroner, vitt bröd, vitt ris, några ingredienser man ska passa sig för.

Ps. Man kan gå på fest, fastna inte i självförebråelser. Gör en mental notering & börja om igen. Av alla sju dagar är en kväll i minoritet & kan ses som en parentes…..

Take care…..

(info har jag tagit lite här & var ifrån)

Annonser

Kommentarer till: "GI SNEJKYMITTIMATEN" (6)

  1. Hej Snejky två korta regler, som jag borde förklarat för dig innan du började, (ber om ursäkt mitt misstag)Vi har alltid frasen MITTIMATEN med i inläggets rubrik.(för att folk ska känna igen att det kommer brån denna blogg)och vi har två timmarsregel på inläggen. alltså ett inlägg/eller skribent ligger ute i två timmar innan nästa får ta vid…OK?? Hoppas att du läser detta så snabbt som möjligt.;MvH och hemikram Hemimamma

  2. Jamenvisst, de e inga problem, då vet jag det…Kramen….

    • Bra jag ber verkligen om ursäkt att jag inte tänkte på att säga till dig före… =0(Hemikram

  3. Då finns det både GI och HCLF.) jättebra!!! Det måste bli en kanonbra matsida det här! Spännande! Jag äter en hel del GI-mat också, fast jag försöker hålla mig till LCHF, eftersom jag inte rör på mig så mycket och därför inte förbränner så mycket kolhydrater (inte ens långsamma, men i GI-maten finns det en hel del fisk, kyckling och grönsaksrecept m.m. som jag mer än gärna suger åt mig!.

  4. Vad roligt. Ja, de e alltid roligt att byta recept….*L*

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: