"NE QUID NIMIS" ♥ Lagom är bäst (bara inte för mycket)

Jag tänkte ta mig lite tid att skriva om LCHF eftersom det är fler än jag här som försöker följa denna diet.
Det finns en sida med en massa bra recept, och den finns här

Man brukar säga att maten som ska intas i LCHF inte ska vara mer än 5% kolhydrater.
Man ska heller inte använda light produkter, utan allt ska vara fett. Riktigt smör, grädde och fet mjölk.
Man kan äta choklad, men den ska vara riktigt mörk, helt mellan 85-99%! Det beror självklart på vad man klarar av själv.
Sen ska man inte äta rotfrukter. Ingen potatis, rödbetor, morötter eller annat som växer under jord.

Här kommer en liten lista på saker som är bra att ha hemma:

  • Nötkött, fläsk, fisk, fågel
  • Bacon
  • Ägg
  • Smör
  • Grädde
  • Ost (mer än 30% fett)
  • Cremé fraiché
  • Majonäs
  • Grönsaker som växer ovanjord
  • Kokosfett
  • Olivolja
  • Tonfisk
  • Oliver
  • Lök
  • Vitlök
  • Makrill

Kort. Jag äter mycket ost, feta korvar, ägg (omelett typ) och dricker mycket vatten.
En bra sak att tänka på med LCHF är att man inte ska vräka bara för att man klipper kolhydrater. Måtta är ordet även i denna diet, som de flesta väljer att kalla en livsstil.
Jag själv kommer inte köra hardcore LCHF, utan i veckorna alltså Söndag – Fredag ska jag skita i kolisar och lördagar får jag äta vad jag vill.
MEN, och det är ett stort men, tro inte att ni kan gå på denna diet och tappa massor utan att röra på er! Man tappar mkt och snabbt, men mkt av de man tappar är vatten som har bundits till kroppen av kolhydraterna.
Träning är mycket viktigt för att man ska kunna må bra och gå ner i vikt.

Kolhydrater är bra för de som tränar mycket, så det kan ni också tänka på.
Ät kanske något med lite mer kolhydrater med direkt efter träning, inom 30 min.
Då menar jag INTE en tallrik spaghetti. Kanske någon bra bar eller dyl.
Håll er på mattan! 😉

Jag kör att det ska vara under 10kolisar/100g ELLER portion. Det beror på.

Jag är inget proffs, detta var mer min syn på Lchf och det jag kör med 🙂

Annonser

Kommentarer till: "Mitt-i-Maten. CathyS snackar LCHF" (18)

  1. Islandsmamman sa:

    Max 20 gr. kolhydrater om dagen. Det plockar iväg fort.Håller man sig under det går man in i ketos och börjar bränna fett eftersom kroppen inte får kolhydrater som bränsle. :-)Folk går ner i vikt utan att röra sig med den här dieten, som med andra, men det är alltid bra att röra på sig.

  2. Att hamna i ketos där kroppen bränner fett är en rätt läskig upplevelse. Yr i skallen, trött o så luktar munnen aceton. Mindre nice, men det går över.Jag har hamnat där flera ggr då jag kört LCHF eller GI.Jag kör inte heller hardcore LCHF, men tänker verkligen på vad jag stoppar i mig, till middag bidde det Mamma prutt’s köttbullar serverat med vit fullkornspasta. Kidsen märker inte skillnaden mellan den o vanlig vit pasta.

    • Den vita fiberpastan smakar precis samma tycker jag också. Körde med den om jag åt pasta också… hatar fullkorn annars, det blir så hårt.

  3. Islandsmamman sa:

    Själv stannar jag i vikt om jag kryper över 20gr/dag. Tvärnitar. Har inte haft några biverkningar av ketosen alls, eller jo, jag luktade visst rävrumpa ur munnen ett par dar.Mindre strikt är ju GI och det funkar ju skitbra för en del. För mig är det inte ett alternativ för kolhydrater drar igång ett stort sug efter mera så för mig funkar det inte. Jag har gått ner 7 kilo hitintills så det är nog inte bara vatten – och inte har jag tränat särskilt mycket mer än innan (simmar 1000 meter om dan istället för 500).Huvudsaken är ju att man hittar en väg som funkar. 🙂

    • Hmmm… jag har nog aldrig hamnat i ketos :Pjag gick ner 5kg på tio dagar när jag började med den här dieten förra gången och ag tror nog att mkt av MIN vikt som jag tappade var vatten.Det beror ju hur mkt man har att ta av också, självklart…

  4. Jag syndar mest med mjölk, lök och morötter, men har hört att det inte är så farligt med morötter så länge man äter dem råa och med måtta. Majonnäs ska man helst göra själv om det ska vara riktigt OK. Alla E-tillsatser ska undvikas.

  5. Och tack Cathy!!!! en jättebra sida med LCHF-recept GRATIS… jag kan bli ganska irriterad på alla som gör sig stora hackor på fetmaeländet!

  6. Hejsan!Att använda naturligt fett kan ja mkt väl förstå, då ja är uppväxt me det. Nu försöker ja dock använda det i måttliga mängder. Käkar också pot, morötter, ris o pasta tex fast i mindre mängd. Ja håller fast vid att ju mer man rör sig ju mer kolhydrater behöver man. Du får en tumme som en uppmuntran.Va rädd om dig o goa varma kramizar!

    • Jo man behöver ju kolisar om man vill gå upp i muskler och så. Kör med det här som en kickstart, sen när jag nått önskad vikt och tränar så mkt som jag ska så kan jag succescit öka mitt kolhydratintag 🙂

  7. Vad glads jag blir att du skriver om detta, eftersom jag inte har fått riktigt klart för mig hur det fungerar.Mer av detta alltså =0)Hemikram

  8. Får man äta nötter??? och popcorn?

  9. Du får äta osaltade nötter, men i måttliga mängder!Popcorn vete fasen, men jag brukar poppa dem i kastrull o det ska tydligen vara bättre än micropopcorn.

  10. Man får äta nötter, med låg kolhydratinnehåll.Mandel tror jag är rätt bra. paranötter ocksåDet beror alltid på hur ”hardcore” man är.Jag är inte lika strikt som islandsmamman, som bara äter 20gr kolisar om dagen.Jag försöker hålla kolhydratinnehållet under 10 i allt jag äter.Popcorn får du inte äta. Majs innehåller massa kolisar 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: